Nama : Irfan Khairi
Umur : 28 Tahun
Jantina : Lelaki
Asal : Perak
Status : Berkahwin (memiliki sepasang
cahaya mata)
Pendidikan : Ijazah Sarjana Muda Reka
Cipta Multimedia dari Universiti Staffordshire, United Kingdom
Selepas mendapat ijazah, Irfan Khairi telah menerima tawaran
bekerja di salah satu syarikat IT terbesar di Birmingham, Netmedia (UK) Ltd.
Sebagai pereka cipta sistem multimedia dan perunding internet, beliau
bertanggungjawab mereka cipta sistem pembelajaran internet untuk
sekolah-sekolah di United Kingdom yang dinamakan Learning Grid. Pada ketika
ini, lebih dari 5,000 buah sekolah-sekolah di United Kingdom menggunakan sistem
Learning Grid tersebut. Beliau mengaplikasikan sepenuhnya pengetahuan internet
dan multimedia yang dipelajarinya untuk menjadi jutawan muda seawal umur 25
tahun.
Oleh sebab minat dan pengetahuan yang mendalam dalam bidang internet dan perniagaan, beliau mula berjinak-jinak dalam bidang perniagaan berasaskan internet secara sambilan pada 1999. Selepas mendapati pendapatan daripada
perniagaan internet miliknya itu bertambah berlipat kali ganda, beliau
mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan menumpukan sepenuh perhatian
kepada perniagaan tersebut.Semenjak itu, Irfan hanya bekerja sepenuh masa dari rumah
dengan hanya menggunakan komputer riba dan internet. Dalam masa 3 tahun beroperasi,
salah satu perniagaannya memperolehi untung bersih sebanyak RM1,000,000 walaupun tanpa pekerja dan peralatan computer
yang canggih. Modal permulaannya hanyalah sebanyak RM500.
Beliau telah menerima anugerah Young Innovation Award 2006
daripada Oxford Association of Management, United Kingdom di atas inspirasi
yang telah ditunjukkan. Anugerah itu diberikan atas usaha beliau dalam mendidik
dan memberi inspirasi sebagai generasi baru Malaysia dalam bidang internet dan
kejayaan. Tidak ada siapa yang menduga, anak muda yang agak pemalu dan
sentiasa merendah diri ketika di bangku sekolah itu berjaya duduk sama rendah
dan berdiri sama tinggi dengan tokoh jutawan internet yang lain. SYABAS IRFAN KHAIRI!!
No comments:
Post a Comment