Sunday 12 October 2014

Ciri-ciri Biografi Usahawan (Irfan Khairi)



Nama               : Irfan Khairi
Umur               : 28 Tahun

Jantina             : Lelaki
Asal                 : Perak

Status              : Berkahwin (memiliki sepasang cahaya mata)
Pendidikan      : Ijazah Sarjana Muda Reka Cipta Multimedia dari Universiti Staffordshire, United Kingdom


Selepas mendapat ijazah, Irfan Khairi telah menerima tawaran bekerja di salah satu syarikat IT terbesar di Birmingham, Netmedia (UK) Ltd. Sebagai pereka cipta sistem multimedia dan perunding internet, beliau bertanggungjawab mereka cipta sistem pembelajaran internet untuk sekolah-sekolah di United Kingdom yang dinamakan Learning Grid. Pada ketika ini, lebih dari 5,000 buah sekolah-sekolah di United Kingdom menggunakan sistem Learning Grid tersebut. Beliau mengaplikasikan sepenuhnya pengetahuan internet dan multimedia yang dipelajarinya untuk menjadi jutawan muda seawal umur 25 tahun. 


Oleh sebab minat dan pengetahuan yang mendalam dalam bidang internet dan perniagaan, beliau mula berjinak-jinak dalam bidang perniagaan berasaskan internet secara sambilan pada 1999. Selepas mendapati pendapatan daripada perniagaan internet miliknya itu bertambah berlipat kali ganda, beliau mengambil keputusan untuk berhenti kerja dan menumpukan sepenuh perhatian kepada perniagaan tersebut.Semenjak itu, Irfan hanya bekerja sepenuh masa dari rumah dengan hanya menggunakan komputer riba dan internet. Dalam masa 3 tahun beroperasi, salah satu perniagaannya memperolehi untung bersih sebanyak RM1,000,000  walaupun tanpa pekerja dan peralatan computer yang canggih. Modal permulaannya hanyalah sebanyak RM500.

Beliau telah menerima anugerah Young Innovation Award 2006 daripada Oxford Association of Management, United Kingdom di atas inspirasi yang telah ditunjukkan. Anugerah itu diberikan atas usaha beliau dalam mendidik dan memberi inspirasi sebagai generasi baru Malaysia dalam bidang internet dan kejayaan. Tidak ada siapa yang menduga, anak muda yang agak pemalu dan sentiasa merendah diri ketika di bangku sekolah itu berjaya duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan tokoh jutawan internet yang lain. SYABAS IRFAN KHAIRI!!


No comments:

Post a Comment